Followers

Jumaat, 15 Oktober 2010

CINTA BATRISYA [16]

TENGKU RAZMAN memangku kepala Danish. Badan Danish yang masih terasa hangat itu diusap perlahan. Sudah seminggu demam anak kesayangannya itu belum sembuh. Hembusan nafas Danish diperhatikan perlahan.

"Papa, Danish nak jumpa aunty... Bila Danish boleh jumpa aunty?" Soal Danish lemah. Tengku Razman pening bagaimana untuk menjawab. Tiap kali Danish membuka mata, pertanyaan itu juga yang diulang berkali-kali.

Handphone di tepi meja di capai. Dia masih berbelah bahagi sama ada untuk meneruskan hajatnya atau tidak. Tapi bila memikirkan keadaan Danish, dia mula risau. Pelahan kepala Danish dialihkan ke bantal sofa. Dia bangun dan melangkah ke luar beranda. Harap-harap segalanya berjalan dengan lancar, pohonnya dalam hati.

"Helo.. Assalamualaikum.."

Tengku Razman terdiam bila mendengar suara gemersik Batrisya di hujung telefon. Betapa dia merindui gadis itu. Lama dia terdiam. Tiba-tiba lidahnya terasa kelu.

"Walaikumsalam.. Esya, ini Raz.." ucapnya pelahan.

"iye.. Esya tahu.. Raz kat mana ni?" soal Batrisya kembali.

"kat rumah.." Jawabnya ringkas.

"Erm.. ada apa-apa yang Esya boleh tolong?" Batrisya cuba berlagak biasa. Walaupun terasa suaranya sedikit kaku. Berbeza ketika mereka mula-mula bertemu dahulu. Ah.. yang pasti jejaka itu bakal menjadi abang iparnya tidak lama lagi, pujuk hatinya.

"Macam ni.. saya nak bagitau you yang Danish nak sangat jumpa dengan you.. sebab sekarang Danish tengah demam and..."

"Demam? Dah bawa dia pergi klinik?" Batrisya mula panik. Dia terus bangun dari pembaringan. Hatinya tidak keruan mendengar khabar yang baru diterimanya. Pantas tangannya mencapai kunci kereta. Laju langkahnya berlari menuruni anak tangga. Terbang semua kemarahan pada Tengku Razman. Dia hanya memikirkan tentang Danish.

"I pergi rumah you sekarang ok?" tanpa banyak soal dia terus menekan punat merah di handphonenya. 'Danish.. Maafkan aunty..' Dia merintih kesal.


"DIA dah tidur... tadi dah bagi makan ubat..baru dia lena.." itulah penjelasan Tengku Razman saat kakinya menapak ke apartment milik Tengku Razman.

"Terusk sangat nih, takkan doctor tak kasi apa-apa lagi.. dah seminggu Danish demam, mana boleh biarkan." Batrisya mula risau. Wajahnya berkerut. Tangannya mengusap-usap kepala Danish perlahan. Matanya masih tertacap pada raut wajah anak kecil itu. Simpatinya menggunung. Sesekali anak kecil itu bergerak.

"Awak tak bawak dia pergi hospital ke?"soal Batrisya lagi.

"Dah bawa.. ini pun dia baru keluar wad semalam. Doctor suruh rehat. Mungkin dua tiga hari lagi Danish akan sembuh.. You tak perlu risau.." jelas Tengku Razman. Dia hanya memerhati gadis di hadapannya. Kelihatan ada kesan bengkak di bawah mata Batrisya dan wajah itu kian susut.. terseksakah dia?

Keluhan Batrisya membuatkan Tengku Razman tersentak. "Okaylah.. i balik dulu.. kalau ada apa-apa, you call i ok? Esok i cuba datang sini.." Batrisya meminta izin untuk beredar. Tengku Razman hanya mengangguk perlahan.

"Maaflah menyusahkan.."

"Tak jadi masalah.." Batrisya tersenyum sebelum melangkah. Tetapi langkahnya terhenti melihat seraut wajah tegang sedang berdiri di belakangnya. Tengku Harris!


"Hahaha... dah nak balik ke sayang?" Kata-kata Tengku Harris membuatkan jantung Batrisya berdegup kencang.

"Sorrylah, tadi i cari parking.. lambat sikit.." buntang mata Batrisya mendengar kata-kata Tengku Harris. Dahinya berkerut untuk memahami kata-kata lelaki itu. Bila pulak aku berjanji dengan dia? soal hatinya. Tengku Harris yang tersenyum terus memeluk bahu Batrisya dan membawanya masuk kembali ke dalam apartment Tengku Razman. Tengku Razman yang memerhatikan hanya diam seribu bahasa. Batrisya cuba menolak tangan sasa Tengku Harris tetapi Tengku Harris memberi isyarat mata.

"Jangan kau nak buat hal.."bisik Tengku Harris pelahan di telinga Batrisya. Mahu tidak mahu Batrisya terpaksa mengikut rentak Tengku Harris. Nanti tak pasal-pasal dia pulak kena.

"Mummy bagitahu Danish demam. Itu yang kami datang ni.. kan sayang?" jelas Tengku Harris pada abangnya sambil menghulurkan buah tangan yang baru dibelinya. Bibirnya masih lagi mengukir senyuman walaupun hatinya teramat sakit melihat kelibat tunangnya di apartment tersebut.

Sebenarnya, dia cuba menghubungi Batrisya tetapi gagal. Namun, bila dia cuba menelefon apartment Batrisya, bibik bagitahu dia sudah keluar. Rancangannya untuk menonton teater malam itu terpaksa dibatalkan kerana dia tahu gadis itu begitu meminati seni teater. Terus dia singgah di apartment abangnya untuk melawat Danish yang demam!

"Nak minum apa? abang boleh buatkan.." Tengku Razman bersuara kembali selepas mereka duduk di sofa ruang tamu di apartment itu.

"eyh.. tak payah..."

"iye..iye.. boleh jugak bang.. saya nak coke je bang!" Pantas Tengku Harris memotong kata-kata Batrisya

Batrisya terdiam. Yang pasti selepas ini pasti perang tercetus lagi! bencinya.....!!!


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

baca bari bab 1 hingga bab 16..
cerita yang menarik....
cepat sambungnya...
saya follow cerita ne...

Tanpa Nama berkata...

citer yg sngt mnarik..

sya ollow citer nie..

tpi nape da lme sngt xde entry bru, wndu nk bca ah

True of Love

Daisypath Anniversary tickers