Followers

Rabu, 5 Mei 2010

CINTA BATRISYA [7]


Hari ini aku melayan kerenah si kecil. Masa cuti ku habiskan bersama-sama Danish. Petang itu aku bawa dia singgah ke satu tempat. Mc D! bukan main girang lagi Danish. Inilah anak aku si pengarang jantung! Papa sayang Danish! Tapi sampai saja di sana, lain pula kerenah Danish.

"Papa, anish na ekem (icecream)" pintanya sambil jejari comel menunjuk gambar kecil di atas meja.

"Tak boleh, dah banyak danish makan." Kataku pelahan. Serta-merta danish menjerit. Ya Allah budak ni.. Aku cuba memujuk tapi serta merta tangan kanan danish membaling lebihan icecream di dalam gelas plastik yg tertinggal di atas meja.

"Danish!!" Kali ini suaraku mula meninggi. Danish mula memberontak. Segala yang ada di atas meja cuba dicapai. Aku menarik tangannya kasar.

"Dah pandai lawan papa ye?" Aku cuba menahan kemarahan di hati.

"Boleh saya tolong?" Suara itu mengejutkanku. Aku mengalihkan pandangan pada si pemilik suara itu. Dia menghulurkan senyuman.

'Siapa dia? Pemilik kedai ini ke?' soal hatiku.

"Erm, hello my dear..." Gadis itu terus tunduk menatap Danish. Danish menghulur tangan kepada gadis tersebut. Pinta didukung. Gadis itu terus mengambil Danish dari pangkuanku. Dia cuba memujuk Danish. Beberapa saat selepas itu Danish diam.

'Erk? Dah diam?'

Aku hanya memandang danish yang selesa bersama gadis tersebut.

'Pandai dia pujuk.' detiku hatiku. Hairan pula, Danish bukan macam tu. Dia bukan senang nak lekat kat orang. Mungkin sebab aku marah dia tadi, dia beralih minta perhatian orang lain. satu keluhan ku lepaskan.

"Encik.. Tak pelah, biar saya yang dukung." Pinta ku pelahan. Aku cuba menarik tangan Danish, pelahan tetapi cepat sahaja Danish menarik tubuhnya. Bahu gadis tersebut dipaut kuat. Gadis itu tersenyum pada ku.

"Anak ke?" Tanya gadis tersebut. Aku hanya membalas dengan anggukan sambil tersenyum.

"Tayang.. gi kat papa ye?" Dia cuba memujuk Danish. Danish tetap menggeleng dan tidaak mahu menoleh ke arahku. Danish memang sensitif, macam arwah mama dia. Pantang ditegur mula merajuk dan susah nak pujuk balik.

"Encik nak balik ke?" soalnya lagi. Aku memandang gadis tersebut.

"Owh, iye..ye.. saya nak balik" jawabku.

"Erm, kalau macam tu, biar saya hantar pergi kereta. Lagipun, dia sekarang tengah merajuk." Aku hanya menggangguk mendengar kata-kata gadis dihadapanku. Danish sudah melentok di atas bahu gadis tersebut. Danish sungguh manja. Mahu tidak mahu, aku melangkah ke arah parking kereta.

Setelah meletakkan Danish di bahagian duduk hadapan kereta. Gadis itu terus berlalu pergi.

"Tunggu!" Aku cuba menahan. Dia menoleh memandangku kembali.

" Awak..?"

"Batrisya!" dia lantas berjalan meninggalkanku terpinga-pinga.

Batrisya.. pelahan mulutku menyebut nama itu kembali. Ah! Tak mungkin!!

************

Danish sudah lena di atas katil. Kini jam menunjukkan pukul 2 pagi. Tetapi mataku masih segar. Aku duduk kembali duduk di atas sofa. Bayangan peristiwa tadi masih difikiranku.

"Batrisya..."

'Ah.. tak mungkin...' detik hatiku. Aku berdiri dan berjalan mundar-mandir. Hatiku mula tidak keruan. Aku mencapai bingkai gambar di sebelah katil. Wajah lembut di dalam bingkai itu ku renung.

'Batrisya.. abang rindu sayang....' hatiku kembali merintih.

'Kini danish sudah 4 tahun lebih dan sepanjang itulah juga abang rindu pada sayang.'

Tanpa sedar, air mataku kembali mengalir. Erat tanganku memeluk tubuh kecil itu.

'Maafkan papa sayang...'

***********

1 ulasan:

Miss Kira berkata...

batrisya tu nama arwah mama danish ek??
hehehe

Kira suka sgt2 nama danish..
:)
cpt smbg ek..

True of Love

Daisypath Anniversary tickers