Followers

Sabtu, 10 Julai 2010

CINTA BATRISYA [13]

RIZAL duduk di balkoni ruang rehat di tepi rumahnya untuk melepaskan lelah. Urusan jenazah Dato' Zainal sudah selesai pagi tadi. Penerbangan dari Singapore tidaklah mengambil masa yang lama. Dengan pesawat persendirian segalanya berjalan dengan lancar. Jika tadi fikirannya kusut namun sekarang segala-galanya menjadi kosong.

Wajah gadis yang dirindui menerpa kembali. Batrisya tidak dapat dihubungi walaupun berkali-kali sudah dia mencuba. Handphone Iphone keluaran terbaru itu dipandang sepi. Gadis itu memang sukar didekati. Semakin dia mengejar, semakin jauh pula dia berlari. Satu keluhan lahir dari bibirnya.

Saat begini dia begitu memerlukan seseorang di sisi. "Isya................."

"Rizal?" Dia menoleh. Harapannya Batrisya yang muncul pada saat itu. Tetapi tidak.

"Takziah!" Gadis itu terus melangkah merapatinya. Rizal terkedu. 'Dia buat apa di sini?' detik hatinya. Terasa pahit air liur yang ditelan. Dia memejamkan mata. Terasa panas tubir matanya. 'Ah! mana mungkin aku menangis di sini!!' tegas hatinya.

'Bukankah dulu dia yang kau gila-gilakan?' entah dari mana satu suara menerpa gegendang telinganya.

'Itu dulu! sekarang aku tidak cintakan dia lagi!'

'Kau tipu Rizal! Kau cintakan dia. Mengaku sajalah!'

"Diamlah!!" Tiba-tiba dia menjerit. Jeritan itu benar-benar mengejutkan gadis yang setia berdiri di hadapannya.

"Rizal? Are you ok?" Rizal tersedar. Pelahan-lahan dia menggeleng. "Im OK." balasnya ringkas. Kepalanya benar-benar sakit. Dia memicit-micit dahinya berharap kesakitan kian berkurang. Satu demi satu kejutan menerpa dirinya. Arghh!!!

"Maafkan i.. Mummy baru bagitahu. Ingatkan sempat jumpa daddy.. "

"Bila sampai?" pintas Rizal. Tepat matanya memandang gadis bertudung litup itu. Ayu. Sungguh ayu sampai dirinya terjerat dek kejelitaan yang dimiliki.

"Tadi pagi.." Gadis itu menjawab lembut.

Rizal hanya mengangguk. Kali ini pandangannya sudah beralih keluar rumah. Di tingkat bawah masih ramai tetamu yang hadir. Saudara-mara, kenalan rapat dan jauh semua hadir. Cuma dia seorang saja yang tidak ada di sini. Detik hati Rizal. Handphone di tangan dilihat sekilas. Nombor telefon bimbit Batrisya ditekan pantas, tapi hampa. Panggilan masih tidak diangkat. Akhirnya pesanan peti suara juga yang kedengaran. Dia mengeluh perlahan. "U dah makan?" Gadis itu bertanya seraya mengambil tempat duduk di hadapan Rizal.

Dia hanya mendiamkan diri. Soalan itu sengaja dibiarkan tanpa jawapan. Tubuhnya disandarkan kembali ke sofa, matanya dipejam rapat. Berharap segalanya hanya ilusi. Kehadiran gadis itu benar-benar mengganggu ketenangannya.

"Rizal, kalau you belum makan lagi i suruh mak cik Timah sediakan ..."

"Buat apa kau datang?" Pintasnya. Mata yang terpejam dibuka pelahan. Kini anak matanya tajam memandang gadis itu. Gadis itu hanya tertunduk dan mendiamkan diri. Tiap kali soalan itu dilontarkan, gadis itu hanya diam dan bila dia mendesak, airmata gadis itu akan mengalir. Hatinya sakit bila mengingati setiap kenangan yang mereka ukir ketika bersama-sama belajar di UK dahulu. Gadis itu juga pernah berjanji untuk mengikat tali pertunangan dengannya. Namun segalanya hancur apabila dia mendapat tahu bukan dirinya menjadi pilihan.

" Kalau tidak ada apa-apa, aku rasa lebih baik kau pergi. Aku nak rehat!"

Rizal berlalu pergi. Laju kakinya melangkah meninggalkan balkoni itu. Sakit semalam masih belum pulih sepenuhnya walaupun sudah dua tahun perkara itu berlalu pergi.

"Maafkan aku Rizal..." rintih Beliza.



BATRISYA melangkah perlahan memasuki perkuburan Islam yang terletak tidak jauh dari rumah nenek. Letih memandu selama tiga jam tidak dirasakan. Air matanya masih lagi membasahi wajah mulusnya. Langkah diatur pelahan sehingga tiba di hadapan sebuah kubur. Sepi. Angin yang bertiup lembut menyapa tubuh tinggi lampai itu.

"Ayah.. Isya datang." dia berkata perlahan.

Dia tahu menangis sebegini dilarang tetapi hatinya begitu sedih dan tidak ada tempat untuk meluahkan segala-galanya. Pelahan segala isi hati yang terpendam disuarakan sebab dia tahu ayah pasti 'mendengar' di sana. Terdengar isakan kecil di bibirnya namun cuba ditahan. Air matanya tidak putus mengalir. Secara bacaan surah Yassin lancar meluncur di bibirnya.

"Batrisya?" Batrisya yang masih berteleku di depan pusara itu menoleh. Lelaki itu terus menerpa dan memeluknya erat. Batrisya masih kaku, namun airmatanya tidak putus mengalir.

"Ke mana kau pergi? Puas aku call" Rizal memandang tepat ke mata Batrisya. Kedua tangannya kejap memegang bahu gadis itu. Batrisya hanya menggeleng. Air matanya semakin deras mengalir saat teringat kejadian yang menimpanya.

"Hei.. kenapa ni? Whats wrong with you my dear?" Rizal kian panik. Esakan Batrisya semakin kuat.

"OK, Jom kita balik ye?"

Tangan lembut Batrisya digenggam kemas. Mereka melangkah keluar dari perkuburan itu.



LEEZA melangkah pantas keluar dari Honda miliknya. Berita kematian Dato' Zainal benar-benar mengejutkannya. Belum pun sebulan Batrisya bagitahu keadaan Dato' Zainal semakin stabil., hari ini dia dapat tahu Dato' Zainal telah tiada. Langkahnya dipercepatkan memasuki rumah besar Dato' Zainal. Rumah itu penuh dengan tetamu-tetamu yang datang menziarahi keluarga arwah. Kakinya berhenti di tepi kolam ikan di perkarangan rumah tersebut. Matanya melilau mencari kelibat seseorang. Fikirannya hanya satu, Rizal. Apalah nasib temannya sorang ni. detik hatinya. Dalam sibuk-sibuk mencari kelibat Rizal, matanya terhenti seketika apabila melihat kelibat seseorang yang melangkah keluar dari pintu utama rumah besar itu. Gadis itu cukup dikenalinya.

"Beliza?" dia berkata pelahan. "Dia buat apa kat sini? kan dia dah putus dengan Rizal? " Dia berkata sendiri. Dia mencari tempat untuk bersembunyi di celah-celah poko bunga sebesar tubuhnya. "Harap-harap dia tak nampak aku.." kepalanya masih meninjau-ninjau ke arah gadis tersebut.

"Kak Leeza?" satu tepukan dari arah belakang benar-benar mengejutkannya. Qistina terus meluru memeluknya.

"Kak Leeza....."

"Daddy dah takde..."

Gadis itu terus tersedu-sedan di dalam pelukannya. Leeza yang terkejut kembali normal. Dia menepuk-nepuk bahu Qistina sambil matanya masih meninjau-ninjau kelibat gadis yang bernama Beliza itu. Dia tidak mahu kehadirannya disedari oleh Beliza. Dia tidak tahu apa niat gadis licik itu.

Namun hatinya terdetik pada perubahan Beliza. Bertudung litup dan baju yang tidak lagi mengikut bentuk tubuhnya. 'Ah.. ini kan majlis kematian, tidakkan dia pakai baju seksi-seksi?' Leeza mencebik dalam hati.

"Qis rindu daddy.." Suara Qistina menarik dirinya kembali ke alam nyata. Baru dia sedar Qistina yang masih dipelukannya. Muka Qistina diangkat pelahan.

"Sabarlah deq.. Qis mesti rajin bacakan yassin dan surah-surah dalam Al-Quran supaya roh daddy tenang di sana. ok? Tak mahulah nangis-nangis macam ini." Dia cuba memujuk gadis yang berusia 21 tahun itu. Dalam usia yang terlalu mentah, gadis itu kehilangan ibu tersayang dan kini ayah pula.

"Abang Rizal mana? Akak nak jumpa." Dia bersuara sebaik teringat tujuan dia ke sana.

"Abang Rizal ke pusara daddy. Mungkin kejap lagi dia balik."

"Okey, takpelah akak tunggu. Erm.. boleh akak tanya sesuatu?"

"Apa dia kak?"

Leeza menarik pelahan tangan Qistina. Dia mencari sudut yg tersembunyi sedikit.

"Kenapa Beliza ada di sini?"

"Oh.. Dia datang nak ziarah lah kak."

"Oh ye tak ye jugak kan. Bila dia sampai dari UK?"

"Pagi tadi, lepas tu dia terus datang ke mari..."

"Leezaa!!!" kedua-dua gadis itu berpaling serentak.

"Bila sampai? " Rizal tersenyum. Mata Leeza beralih pada gadis disebelah Rizal.

"Batrisya! kau ok? kenapa kau kat sini? Semuanya dah settle ke?" Pertanyaan demi pertanyaan terluah dari mulut Leeza. Senyuman Rizal terhenti.

"dah settle? apa dah jadi?" wajahnya jelas mempamerkan kekejutan.

Batrisya hanya diam dan memandang sepi ke mata Rizal.

"Maafkan aku Batrisya.." Leeza berkata perlahan.



Tiada ulasan:

True of Love

Daisypath Anniversary tickers