Followers

Khamis, 1 Julai 2010

CINTA BATRISYA [11]


"Leeza i need ur help!" Dia bersuara sebaik sahaja mendengar suara Leeza dari corong telefon.

"Isya? What happened?" Leeza terkejut mendengar suara teman baiknya. Kedengaran satu esakan kecil dari nada Batrisya.

"Aku nak jumpa kau.."

"OK2.. just relax k? kau kat mana sekarang?"

"Aku tengah driving, aku tak tahu nak pergi mana..."

"WHAT?! baik kau berhenti skrg, esh. bahayalah kau bawa kereta dalam keadaan macam ni. Sekarang kau datang ke butik aku. Aku tunggu!"

Esakannya makin menjadi setelah telefon bimbitnya dimatikan. Tanpa berlengah, dia terus memandu ke butik Leeza.

LEEZA tidak tentu arah menunggu kedatangan Batrisya. Sesekali matanya meninjau ke luar pintu. Kelibat Batrisya belum juga timbul. Inilah kali pertama dia mendengar Batrisya menangis sebegitu. Mana mungkin teman baiknya yang ceria itu akan menangis. 'Ini mesti ada yang tidak kena!' detik hatinya.

"Leeza....." Dia menoleh ke arah pintu. Gadis dihadapannya kelihatan begitu kusut. Ada airmata membasahi wajah mulusnya. Segera dia melangkah merapati gadis itu dan memeluk erat.

"Hei.. apasal ni.."dia bertanya lembut. Tangannya menggosok2 belakang Batrisya. Hanya yang kedengaran suara esakan lembut dari Batrisya.

"Oklah.. kita cari tempat k?" Dia terus menarik tangan Batrisya. Batrisya yang seperti orang hilang punca hanya mengikut.

"APA? Dia dah buang tebiat agaknya. Kalau macam tu baik tak usah kahwin!!" Leeza menjerit terkejut. Ombak pantai yang tenang itu tidak setenang dirinya kini. Hatinya dilanda tsunami bila mendengar kata-kata Batrisya.

"Harris tak boleh macam tu. Kalau pun dia nak harta pusaka tu jatuh ke tangan dia, takkan dia nak kau pula jadi mangsa.." Leeza tetap tidak berpuas hati. Terasa sakit hatinya dengan tindakan Harris.

"Aku tak tahu nak buat apa. Ummi dan Mummy kawan baik. Kalau aku tak kahwin dengan dia, samalah macam aku tak mengenang budi keluarga mummy. Tapi dalam masa yang sama aku sedih bila Harris cakap macam tu. Dia ingat aku ni apa?!" Batrisya sudah kembali tenang. Dia kembali mengenakan kacamata hitamnya.



"So kau nak buat apa?" Leeza menyoalnya kembali. Batrisya hanya memandang gadis di hadapannya. "Ntah.. Aku pun tak tahu. Kalau diikutkan hati ini memang aku nak lari dari majlis tu." satu keluhan dilepaskan Batrisya.

"Harris ada cakap, dia akan bayar aku jika aku ikut semua rancangan dia. Tiap bulan dia akan masukkan wang tersebut. Tapi aku bukan nak benda tu, kalau pasal duit ni.. Aku pun ada!!" sambungnya geram.

"Dengar sini.. Antara kau dan aku takkan ada perasaan cinta! Aku buat semua ini untuk dapatkan hak aku sahaja. Kalau semua dah ada kat tangan aku, aku akan lepaskan kau! Jangan lupa budi yang keluarga aku dah buat kat keluarga kau! Anggap semua ini untuk balas jasa keluarga aku, faham!!" Tengku Harris berkata kasar ketika mereka berjumpa di cafe semalam. Batrisya tertunduk lemah. Dalam masa yang sama terbayang wajah ummi. Hatinya merintih pilu. Tengku Harris memang tidak punya perasaan langsung!!

"Sebab keluarga kau dah banyak sangat berbudi dengan keluarga dia. Itulah yang susah. Aduh! aku pun pening fikirkan benda-benda ni. Ha.. kau dah contact Rizal? Dia dah tahu kau bertunang ke belum? Nanti tak pasal2 aku juga yang jadi mangsa!" Pertanyaan Leeza membuatkan Batrisya terdiam seketika. "Rizal pergi Singapore lawat daddy.." dia menjawab pelahan. Apalah agaknya akan jadi kalau Rizal dapat tahu semua ini... Bagaimana dia ingin menyuarakan pekara ini nanti??

Tiada ulasan:

True of Love

Daisypath Anniversary tickers